نیاز به درمان با ضربان ساز قلب در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بالاتر از جمعیت عمومی است

16سپتامبر 2020 - براساس مطالعه منتشر شده در Diabetes Care، نیاز بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به ضربان ساز قلب بیشتر از جمعیت عمومی است.

دکتر Elina Rautio، از موسسه یSolna Karolinska در استکهلم و همکارانش، از داده های ثبت ملی دیابت سوئد برای شناسایی 416247 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به علاوه ی 2،081،235 فرد غیر دیابتی از بین جمعیت عمومی، به عنوان گروه کنترل با تطابق سن و جنس، استفاده کردند. محققان نیاز به درمان با ضربان ساز را بین دو گروه مقایسه نمودند.

محققان دریافتند که دیابت نوع 2 پس از تنظیم سن، جنس، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل، کشور محل تولد و بیماری شریانهای کرونر قلب با افزایش نیاز به درمان با ضربان ساز ارتباط دارد (نسبت خطر ، 1.65). افزایش سن، بالا بودن هموگلوبینA1c ، بالا بودن شاخص توده بدنی، مدت زمان طولانی ابتلا به دیابت و استفاده از داروهای کاهش دهنده فشار خون و چربی از عوامل خطر برای دریافت ضربان ساز قلب بودند.

نویسندگان اظهار داشتند: بنابراین جامعه پزشکی باید مطلع باشد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 یک گروه پر خطر برای ایجاد برادیکاردی [1] با نیاز بعدی به درمان با ضربان ساز هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-pacemaker-higher-patients-diabetes.html


[1]Bradyarrhythmias: زمانی رخ می دهد که ضربان قلب بسیار آهسته و کمتر از 60 ضربان در دقیقه شود.